EDUCATION CONSULTANT

Since 2010, I work as a STEAM consultant. I design and development transversal educational projects and content adapted for university education and K-12. With a strong interdisciplinary academic background, I am an expert on the impact of the DIY & Maker Movement in the field of education.

For almost a decade, I have been researching in the field of educational technology the development of new models of education linked to the field of e-textiles and its implementation in the classroom for teaching electronics, programming and computational thinking. In fact, I am part of the team of contributors that design the curriculum of the book Short Circuits Crafting e-Puppets with DIY Electronics and the Soft Circuits Crafting e-Fashion with DIY Electronics, MIT press. The books offer K-12 educators a curriculum toolkit for supporting systems thinking with a design-based approach to learning that aligns with current Common Core standards and is relevant to youth interests in digital culture. Thus, in 2011 I design and teach the class “Soft Circuits: an exploration of new materials in the context of tangible interface design” at the MFA Design + Technology program in the School of Art, Media and Technology at Parsons New York. This class, presented an innovative way of introducing hardware and electronics to artists and designers within an educational setting.

In 2012, I started to promote in Spain the project Aula STEAM, a pioneering initiative in the field of educational technology that aims to integrate the emerging field of e-textiles, wearables and paper circuits within the Spanish educational system. Since then, I have been collaborating with companies and institutions such as the Department of Education of the Cristóbal Balenciaga Museum, the BQ Innovation Department, the Basque Language, Youth and Sports Area of the Bilbao City Council or the Innovation Department of Fuerteventura.

Desde 2010, trabajo como asesora en innovación educativa y participo en el desarrollo de proyectos de innovación pedagógica y curricular adaptados a la educación escolar y superior universitaria. Con una larga formación interdisciplinaria, soy experta en el impacto del  DIY & Movimento Maker en la Educación.

Desde hace más de una década, investigo en el ámbito de la tecnología educativa el desarrollo de nuevo modelos de educación vinculados al área de los e-textiles y su implementación en el aula para incentivar el aprendizaje de la electrónica, la programación y el pensamiento computacional. De hecho, formo parte del equipo de contribuidores que participa en el diseño de las actividades de los libros Short Circuits Crafting e-Puppets with DIY Electronics y los Soft Circuits Crafting e-Fashion with DIY Electronics, publicados por el MIT press. Además, en   2011 diseño e imparto los contenidos de la clase  “Soft Circuits: an exploration of new materials in the context of tangible interface design”. Esta clase tuvo  como objetivo iniciar a los estudiantes de arte y diseño del MFA Design + Technology program in the School of Art, Media and Technology de la escuela de Parsons en Nueva York en técnicas de fabricación de e-textiles y nuevos materiales con el fin de facilitarles la entrada a la construcción de sistemas físicos interactivos.

En 2012,  comienzo  en España el proyecto Aula STEAM  una iniciativa pionera en el ámbito de la tecnología educativa que tiene como objetivo  integrar los el campo emergente de los e-textiles, wearables y paper circuits dentro del sistema educativo español.  En los últimos años he colaborado para empresas privadas e instituciones como el Departamento de Educación del Museo Cristóbal Balenciaga, el Departamento de Innovación de BQ, Bilbao Ekintza, el Área de Euskera, Juventud y Deporte del Ayuntamiento de Bilbao o la Consejería de Innovación de Fuerteventura.

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